فروشگاه تهران چوب دارای نماد اعتماد الکترونیکی است. با خیال راحت خرید کنید.

ایمیل

info@tehranchoob.com

ساعات کاری

شنبه تا پنجشنبه 9 تا 19

کدامیک از انواع ورق چوبی مناسب کار شما است؟

کدامیک از انواع ورق چوبی مناسب کار شما است؟

در چندین سال گذشته، کاربرد چوب در صنعت ساختمان به طور گسترده ای افزایش پیدا کرده است. این علاقه تا حدی ناشی از ویژگی تجدیدپذیر بودن آن می‌باشد. با این حال استفاده از چوب‌ها مشروط به قطع درختان بالغ و مدیریت مناسب جنگل‌ها برای جایگزینی آن خواهد بود. چوب‌ها به صورت تخته، تیر، کفپوش، دیوارپوش و نیز به عنوان عایق‌های حرارتی و صوتی در پروژه‌های ساختمانی به کار می‌روند. برای ساخت تجهیزات اداری، کمدها و پوشش سقف و کف، استفاده از ورق چوبی روشی مقرون به صرفه می‌باشد. انواع ورق چوبی در بازار وجود دارند و هر کدام دارای فرآیند تولید متفاوتی شامل الیاف، خرده چوب و یا ورق‌های نازک هستندد. این روش تولید متفاوت سبب می‌شود هرکدام کاربرد متفاوتی داشته باشند. در ادامه با هرکدام از ورق‌های چوبی و ویژگی‌هایشان آشنا می‌شویم.

ام دی اف (MDF)

ام دی اف از الیاف ریز چوبی تشکیل شده که توسط رزین‌های مصنوعی و توسط فشار بالا و گرما به هم می‌چسبند. این نوع ورق چوبی دارای ترکیبی کاملاً همگن و سطحی صاف و یکنواخت هست که دوام بالایی دارد. از آنجایی که الیاف‌ها به صورت رندوم در جهات مختلف ورق چیده می‌شوند،  شما می‌توانید با کمک اره‌های برقی در هر جهتی که بخواهید آن را برش دهید. این نوع ورق چوبی به طور طبیعی مقاومت پایینی در برابر آب دارد. البته می‌توان با استفاده از روکش‌ها و روش‌هایی خاص، مقاومت آن را در برابر آب و آتش افزایش داد.

امروزه mdf یکی از پرکاربردترین ورق‌های چوبی در صنعت نجاری است زیرا در انواع طرح و رنگ قابل تهیه هستند. ضخامت‌های مختلفی از آن در دسترس هست که هرکدام کاربرد متفاوتی دارند. می‌توان از آن برای ساخت پارتیشن اتاق، درب و بدنه کابینت، کمد، تخت خواب، مبلمان اداری و … استفاده کرد.

ام دی اف - انواع ورق چوبی

اچ دی اف (HDF)

اچ دی اف از لحاظ خیلی مشابه ام دی اف ولی با فرایند تولید متفاوت است. این نوع ورق چوبی تحت فشار بالاتر پرس می‌شوند، مقاومت بیشتری دارند و وزن بیشتری را تحمل می‌کنند. از آن برای ساخت کابینت، پنل دیوار، قفسه و در ساخت تجهیزات چوبی و مبلمان به کار می‌رود. یکی از کاربردهای دیگر آن استفاده به عنوان روکش درب می‌باشد. ضخامت ورق‌های HDF چیزی بین 3 تا 8 میلی متر است. همچنین دانسیته آن بین 800 تا 900 کیلوگرم بر متر مکعب است که بیشتر از نئوپان و ام دی اف می‌باشد.

نئوپان

این نوع ورق چوبی از ترکیب خرده‌های چوب و خاک اره با رزین و چسب تحت دما و فشار بالا ایجاد می‌شود. در گذشته به طور گسترده از نئوپان استفاده می‌شد اما امروزه جای خود را بیشتر به MDF و MDP داده است. اگر نخواهید از مدل ملامینه آن استفاده کنید، می‌توانید آن را رنگ و یا وارنیش کنید، هرچند نیاز به زیرسازی دارد تا به خوبی رنگ بگیرد. مهمترین مزیت آن در برابر دیگر ورق‌ها، قیمت پایین تر آن است. به دلیل استفاده از ذرات چوب غیرهمگن تر در ساخت نئوپان، چگالی آن کمتر از رقبای خود است که سبب می‌شود استحکام پایین تری در نقایسه با آن‌ها داشته باشد..

نئوپان - انواع ورق چوبی

ام دی پی (MDP)

ام دی پی همانند نئوپان از ذرات ریز چوب ترکیب شده با رزین و چسب در دمای بالا و تحت فشار زیاد تولید می‌شوند. اما مهمترین تفاوتشان این است که خرده چوب‌ها با ابعاد ریزتر در دو سطح ورق قرار می‌گیرند و مرکز آن حاوی خرده چوب‌های درشت تر است. این نوع چیدمان ذرات سبب می‌شود که این نوع ورق چوبی دارای سطحی صاف تر باشد که قابلیت رنگ آمیزی بهتری داشته باشد. همچنین روکش کردن آن نیز با کیفیت بالاتری صورت می‌گیرد.

تخته چندلایه

تخته چندلا از چسباندن چندین ورق چوبی به صورت ضربدری در امتداد بافت آن‌ها، با چسب و زیر فشار زیاد تولید می‌شود. این ورق‌ها بسته به کاربرد و ویژگی‌های مورد انتظار، در تعداد لایه‌های متفاوتی تولید می‌شوند. تخته سه لا از معروف ترین و پرطرفدارترین آن‌ها می‌باشد. تخته‌های چندلا نسبت به ام دی اف و نئوپان مقاومت بالاتری در برابر آب دارند. به همبن خاطر در بسیاری از نواحی به عنوان مصالح ساختمانی در بیرون و داخل ساختمان به کار می‌رود. به طور کلی هرجا که نیاز به استحکام و پایداری بالاتری باشد، از این نوع ورق چوبی استفاده می‌شود.

تخته چندلایه - انواع ورق چوبی

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دیگر مقالات ما


انواع چسب چوب مورد استفاده در صنایع
  • 18
  • آگوست
  • انواع چسب چوب مورد استفاده در صنایع

    برای ساخت هر وسیله چوبی و اتصال تکه‌های چوب به یکدیگر، به ابزاری مانند میخ و چسب چوب نیاز است. اتصالی که ایجاد ...

    همه چیز درباره انواع روکش ام دی اف
  • 25
  • آگوست
  • همه چیز درباره انواع روکش ام دی اف

    ام دی اف خام تولید شده توسط کارخانه‌ها با تصور بسیاری از افراد در مورد آن متفاوت است. ظاهر جذابی که همه افراد ...

    کدامیک از انواع ورق چوبی مناسب کار شما است؟
  • 26
  • آگوست
  • کدامیک از انواع ورق چوبی مناسب کار شما است؟

    در چندین سال گذشته، کاربرد چوب در صنعت ساختمان به طور گسترده ای افزایش پیدا کرده است. این علاقه تا حدی ناشی از ...

    ارتباط با ما


    آدرس

    تهران، بزرگراه شهید دوران، بالاتر از میدان مهتدی، روبروی شهرک زینبیه